Franklin Hagel: “Wandel in de gangen van je omgeving”

Franklin Hagel is CFO van Microsoft Nederland. Hij is ervaringsdeskundige op het gebied van het nieuwe werken en vindt dat financials met hun analytische vermogen goed uitgerust zijn om een belangrijke rol op zich te nemen in social media. “Wandel in de gangen van je omgeving.”

Microsoft Nederland is een organisatie van zevenhonderd medewerkers in vaste dienst en kent nog een flexibele schil van ongeveer vierhonderd medewerkers. In Amsterdam, op Schiphol, zit de Europese hub, waar naast sales en marketing voor de lokale, Nederlandse markt, ook internationale functies bijeen komen in een prachtig flexwerkkantoor. Hagel geeft aan niet zozeer een social media-deskundige te zijn, maar hij is wel een ervaringsdeskundige in het nieuwe werken. “Ik heb sinds anderhalve maand geleden een Twitteraccount, naar aanleiding van dit evenement.” Hagel is RA tussen 200 RC’s. “Als dat maar goed gaat”, lacht hij. In 2005 is Microsoft begonnen met het nieuwe werken. “Toen was het een intern Microsoft-ding. Wat willen we ermee? Leuk dat je dat intern doet, maar tussen intern en extern zit geen verschil meer. We wilden het nieuwe werken impact laten hebben en laten zien hoe we zelf ook onze producten toepassen.  Wat betekent het concreet dat je flexibeler kunt werken?”

Afrekenen op resultaten
De winst ligt onder andere op maatschappelijk terrein, zegt Hagel. Bijvoorbeeld in arbeidsparticipatie en het voorkomen van files. Zijn finance afdeling kent 15 medewerkers die 10 nationaliteiten hebben. “Als een medewerker van me naar zijn opa in Parijs gaat, moet hij daar verder kunnen werken, als hij dat wilt.” Het nieuwe werken heeft volgens hem drie dimensies: mentaal, fysiek en technologie. “Je moet loslaten als manager en resultaatafspraken maken met je medewerkers over wat er opgeleverd moet worden. Op die resultaten vindt de afrekening plaats. Reken niet af op aanwezigheid.” Fysiek betekent het dat het kantoor meer een ontmoetingsruimte wordt. Technologie moet overal werken en communiceren mogelijk kunnen maken. Het overliggende thema wat betreft de cloud en social media is voor Hagel dat het een middel is, geen doel op zich. “Verbinden kan een doel zijn, met klanten en onderling als medewerkers.”

Binnen is buiten
Transparantie is het toverwoord. Hagel: “Binnen is buiten. Hoe wijzelf software gebruiken en hoe klanten het kunnen gebruiken, moet bijvoorbeeld hetzelfde zijn. Dat is soms best moeilijk als financial: wat als het fout gaat?” De finance discipline is volgens hem niet de early adaptor van ontwikkelingen op het gebied van social media en het analyseren van reacties op die platforms van klanten en medewerkers. “Terwijl we daar prima een rol kunnen spelen. Bij integrated reporting willen we meer vooruit kijken en ook niet-financiële waarden meenemen. Dat kan dus ook door te kijken naar social media en wat klanten over je bedrijf zeggen. Je kunt zo bijvoorbeeld zien waar risico’s liggen en waar wellicht in geïnvesteerd moet worden. Wij zijn gewend om analyses te maken. We moeten leren om, als het ware, wandelen door de gangen van je omgeving.” Wat houdt de financial tegen om de ontwikkelingen te omarmen, vraagt presentator Rens de Jong. “We zijn er nog teveel onbekend mee, terwijl we wel prachtige skills hebben om het onderwerp op te pakken.”

een reactie

  1. Excellent, what a webpage it is! This webpage gives valuable data to us, keep it up.

Reageer Hier: